Hej Anna Kinberg Batra!

Hej Anna!

Jag läste din debattartikel DI.se och blev lite fundersam. Jag läste att du tycker att vi ger våra elever för få prov. Det verkar som att du vill att alla elever i hela landet ska göra ett prov varje läsårsstart i svenska och i matematik. Du skriver:

Ska vi konkurrera med kunskap måste den mätas, inte mindre utan mer än hittills.” (Anna Kinberg Batra 161212).

Hur tänker du nu?

Du kanske inte är medveten om att vi lärare måste göra obligatoriska tester i matematik och svenska i årskurs 1. Där jag som lärare ska testa varje enskild elev. Jag behöver alltså sitta med varje elev en och en för att genomföra testerna för årskurs 1. Vet du vad det innebär? Jag tror ju inte det eftersom du tycker att vi ska testa våra elever ännu mer. Varje test tar tid från den undervisning jag ska ha med alla elever. Tycker du att det är rimligt att jag ska ta undervisningstid från alla andra elever i klassen och den elev som jag mäter? Men du kanske tror att jag och alla andra lärare inte har något att göra efter att vi har släppt våra elever? Jag har kollegor som just nu genomför de obligatoriska testerna för årskurs 1 och de är stressade! De känner stress för att hinna med alla testerna och de är även stressade för att de ska hinna med undervisningen också. Har du tänkt på vår arbetsbelastning? Men du kanske tycker att vi arbetar för lite?

Proven ska inte ligga till grund för betygssättning utan ge bättre möjlighet för elever, föräldrar och lärare att följa kunskapsutvecklingen och ge rätt stöd i tid.(Anna Kinberg Batra 161212).

Jag undrar, Anna Kinberg Batra, om du inte vet att vi idag följer upp våra elevers kunskapsutveckling varje år. Vi lärare använder oss av olika slags verktyg för att göra detta. Jag skrev ovan om att alla lärare i årskurs 1 använder sig av Skolverkets bedömningsstöd i matematik och svenska. Jag arbetar i årskurs 2 och använder mig också av stödet för att kartlägga mina elever. Om du nu skulle vilja veta lite mer så kan du klicka här så hittar du Skolverkets information om bedömningsmaterialet. Jag har eller inte sagt så mycket om de nationella proven i årskurs 3, 6 och 9 plus alla andra prov och tester som vi lärare genomför för att se om eleverna har de kunskaper som de ska ha. Du kanske vet att om en lärare följer Skolverkets schablontid för rättning av nationella prov så har en lärare lagt ca 500 timmar under 10 år för att rätta nationella prov…

I din debattartikel så skriver du att eleverna behöver 1 timme mer undervisning varje dag. Det blir ganska många timmar på ett helt år. Var hittar du lärarna som ska genomföra detta? Du och andra politiker är väldigt måna om att ge oss lärare mer arbetsuppgifter. Förstå mig rätt nu, Anna, men vi har inga problem med nya arbetsuppgifter. Bekymret är att det ständigt läggs på nya arbetsuppgifter på oss lärare men det tas inte bort några. Hur tänker du här? Vilka arbetsuppgifter av de vi gör idag ska vi ta bort? Jag och många andra lärare går till exempel läslyftet. Jag går även på kommungemensamma ämneskonferenser. Vi ska även försöka hinna klämma in lärarmöten på vår egen skola för att kunna prata om sambedömning, skolutveckling, temadagar, pysseldagar, projekt och så faktiskt kanske hinna med och prata om våra elever.

Vi ser i de senaste PISA och TIMSS undersökningarna att det går åt rätt håll och att det verkar som att vi brutit den nedåtgående trenden. Många har under de senaste åren pratat om en kunskapskris i den svenska skolan med tanke på de tidigare undersökningarna. Det tar tid att vända en nedåtgående trend och nu börjar det hända något. Hur ska vi nu fortsätta uppåt? Regeringen och oppositionen försöker nu hitta på en massa nya saker för att vi ska få bättre resultat bland eleverna. Vi ska lägga ut mer undervisningstid i bl a matematik. Det är då vi kommer till pudelns kärna. Var är de lärare som ska göra jobbet? Lärarförbundet har visat att vi står inför en stor lärarkris de närmsta åren och då tycker politiken att vi ska undervisa ännu mer…

Anna, Gustav och alla andra skolpolitiker vad tänker ni göra för att få fler lärare i skolan? Vad tänker ni göra för att minska vår arbetsbelastning? Vad tänker ni göra för att inga lärare ska bli sjukskrivna? Utan lärare kommer PISA och TIMSS resultaten att sjunka katastrofalt. Börja i rätt ände. Lägg inte på mer undervisning. Se till att behålla de lärare som redan arbetar inom skolan. Se till att göra läraryrket attraktivare.

Jag säger som Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand och professor Christina Olin-Scheller:

Flummet i politiken är det verkliga problemet!

Anna Kinberg Batra när tänker du och dina politiker vänner låta besluten kring svensk skola vila på vetenskaplig grund?

Med några förhoppningar på att du kanske svarar

Hälsningar

Jonas