Att göra skillnad

Vad innebär det att göra skillnad? När du arbetar som lärare så gör du skillnad varje enskild dag som du arbetar med eleverna. För en del elever är din insats i skolan livsviktig. Att du finns där och tillrättavisar, pratar med, kramar om, skäller på, undervisar, lyssnar på eleven kan vara det som gör skillnad på liv eller död. Många elever i skolan har varit med om händelser som du eller jag aldrig någonsin kommer att få behöva uppleva. Jag möter elever varje dag som har mist någon av sina föräldrar. Jag möter elever som har flytt från krig och elände. Jag möter elever vars föräldrar inte är mentalt närvarande. Jag möter elever som lever under existensminimum. Jag möter elever som knappt vet om de har ett hem att åka till efter skolan.

Jag sticker inte under stolen med att det är tufft på min skola. Med tanke på de förutsättningar som jag skrev om nyss så är det inte alldeles enkelt att undervisa eleverna. Hur ska du kunna ta in kunskap om du inte vet var du ska bo? Hur ska du kunna lyssna på en lärare när du funderar på om du kommer få mat på bordet när du kommer hem? Många av våra elever är riktiga kämpar. Trots sina minimala förutsättningar lyckas de ändå på något sätt kämpa sig vidare.

Mitt arbete handlar till stor del att varje dag, varje lektion sätta gränser. När elever inte får gränser hemifrån måste vi i skolan vara tydliga och stabila vuxna. Jag måste vara hockeyrinken som står kvar där och tar emot smällarna. Jag är där och tar emot ord och slag. Jag är där och står fast vid det jag sagt. Jag är fyrkantig och viker inte en tum.

”Jag önskar att du var min pappa.”

Elev 8 år

Det finns många bottnar när en elev säger att den önskar att jag var elevens pappa. Visst känns det uppmuntrande att eleven tycker om mig men det känns även tragiskt. Föräldrarna ska ju alltid komma i första rummet.

För mig är det oerhört viktigt att eleven förstår varför jag tillrättavisar eleven. Eleven måste förstå att det är beteendet som jag inte gillar. Eleven måste först att jag tycker om eleven som person. När en elev säger att den vill att jag är elevens pappa så känner jag någonstans att den har förstått mitt budskap. Jag gillar dig men inte det du gör.

Att göra skillnad kan vara skiljelinjen mellan liv eller död. Kanske inte just idag men i morgon.