Reflektioner över ett läsår

attgåfrånNu har det gått en vecka sedan jag tog sommarsemester från skolan. Det har varit dagar fyllda av olika aktiviteter men även av vila och reflektioner. Det här läsåret har varit ett intressant läsår.

Klasslärarskapet
Jag tog emot 22 stycken förväntansfulla sjuåringar i augusti. Det var min första egna etta som jag tog emot och det var med en viss skräckblandad förtjusning som jag startade undervisningen. Det jag har lärt mig under det här året är att när man har en etta så tar allting minst dubbelt så lång tid som jag tror att det ska göra plus lite till… Att gå från att undervisa åk 4 och åk 6 till åk 1 är som att byta yrke. Det är ett helt annat arbete med sjuåringar än med tolvåringar. När jag i åk 6 var tvungen att ha saker i bakfickan att ta fram när de var färdiga så tog det en hel dag att slutföra en uppgift i åk 1.

Det har ändå varit ett intensivt år med undervisningen då de har varit väldigt villiga att vilja lära sig saker. Jag hoppas innerligt att jag lyckas med att bibehålla den viljan under de kommande två åren som jag kommer att ha eleverna.

Arbetslagsledare
Jag har gjort ett år som arbetslagsledare och jag är inte helt nöjd. Jag skulle ha planerat upp mötena bättre. Skulle ha delegerat mer vad gäller att hålla i mötet. Skulle ha varit mer förutseende i vissa frågor. Skulle ha pratat mer med mina kollegor om hur de har det i klasserna. Ja det är några av de saker som jag skulle ha gjort. Men jag får ändå försöka vara ganska nöjd med året som det har varit. Det finns alltid saker som kan bli bättre.

Jag har funderat en hel del över hur olika människor agerar i olika situationer i ett arbetslag. Det har varit intressant att se hur en del interagerar i beslut och diskussioner och en del som inte tar del av diskussionerna. Det har varit kul att se hur människor växer in i sina roller. Det är alltid kul när människor visar nya sidor hos sig själva som man inte sett tidigare. Nu kommer jag inte vara arbetslagsledare till hösten då vi gör en ny organisation med fler biträdande rektorer och där varje arbetslag ska driva sig själva. I det här läget känner jag att jag kommer att kliva tillbaka två steg. Detta för att jag vet hur jag själv är i vissa situationer där jag ser att ledarskap saknas att jag då kliver fram och tar det. Jag vill ju att alla i laget ska känna sig delaktiga och att vi leder tillsammans. Som tur är har jag fått ett annat uppdrag på skolan som gör att jag kan ta ett par steg tillbaka.

Skolans och min egen framtid
Jag tror starkt på min skolas framtid. Vi har nu genomfört det första läsåret som Grönkullaskolan. Tidigare så var vi tre olika skolor som drogs med stora underskott och där elever flydde från högstadiet. Rent ekonomiskt så går vi fortfarande med förlust men förlusterna minskar då vi ökar elevantalet på skolan. Vi har fått krav på oss att vi ska gå i balans under hösten. Jag kan ju tycka att politiken i Sundbyberg borde låta oss få ett år med underskott ett tag till…eller se till att skjuta till mer medel. Vi har en skola med engagerade pedagoger som tror på skolan och dess framtid. Vi börjar sakta men säkert få tillbaka ett gott rykte på högstadiet men det kommer att ta tid. Tyvärr har vi haft ett antal elever som inte riktigt har gjort som man ska…

Under det kommande läsåret kommer jag att arbeta som ämneslärare i åk 2. Det ska bli skönt att få färre antal ämnen att planera och fokusera på. Jag har planer på att arbeta mer med IKT i undervisningen. Till exempel tänkte jag anmäla vår klass till Webbstjärnan. Där kommer jag att arbeta med att eleverna ska blogga om ett tema vi ska arbeta med. Jag hoppas även att vi ska kunna göra några podcastsändningar med eleverna. Jag vill även arbeta med det flippade klassrummet och göra egna flipp-filmer som eleverna ska få som läxa att se på.

Under läsåret kommer jag även att vara IKT-ansvarig på skolan och där har jag planer på att driva frågan kring det flippade klassrummet. Jag hoppas att jag får med mig några kollegor som är villiga att testa. Jag har redan fått frågor kring andra delar som kollegor vill ha hjälp med. Du som läser har kanske något bra tips på chattfunktioner där man enkelt kan spara ner konversationen och printa ut den? Mejla mig:  jonas@jonastheteacher.seJag vill även driva frågan om det digitala klassrummet där elever samarbetar i dokumenten och där lärarna lättare kan göra bedömningar av elevernas arbete.

Under sommarens regniga dagar sitter jag med datorn i knäet och surfar runt bland olika sajter för att lära mig nya saker. Jag vill lära mig hur man gör en podcast och hur man på enklast sätt sprider den. Jag vill lära mig hur man redigerar filmer på ett schysst och professionellt sätt med de gratisprogram som finns. Jag ska även göra iordning och planera lite till för föreläsningen som jag och Ann-Charlotte ska ha i höst för våra kollegor.

Men jag ska även ha semester och njuta av svensk sommar… Nästa inlägg kommer nog att komma på måndag från Almedalsveckan. Ser verkligen framemot veckan!

2 thoughts on “Reflektioner över ett läsår

  1. Tänk inte bara på saker du kunde gjort annorlunda eller förändrat. Tänk mer på allas egenansvar, att söka stöd om det behövs, söka råd genom att fråga och öppna mun om man har en åsikt…
    Du verkar göra ett bra arbete Jonas, var nöjd!

Comments are closed.