Roboten Ironman – Jag är stolt över att vara lärare!

Idag känner jag mig riktigt nöjd! Idag avslutade vi ett litet teknikprojekt där vi i min klass har byggt en modell av en robot. Det är fantastiskt att få vara med och känna kreativiteten bland eleverna när de sätter igång och skapar. I måndags började jag med att med hjälp av en powerpoint berätta lite om några kända uppfinnare; Alfred Nobel, Marie Curie, Alexander Graham Bell och några till. Det spännande att få samtala och diskutera kring uppfinnare och deras uppfinningar. När jag pratade om Alfred Nobel så kom vi in på dynamiten och dess för- och nackdelar. Spännande!

Efter den introduktionen så berättade jag att vi skulle bygga en robot som skulle hjälpa människor på något sätt. De fick sitta i fem olika grupper där de skulle prata om och skriva ner bra egenskaper för roboten. Jag fick in fem listor med massor av olika egenskaper. Efter lektionen sammanställde jag listan och i går tisdag så presenterade jag den för klassen på smartboarden. Där fick vi sedan rösta fram fem egenskaper som roboten skulle ha.

I min klass och i alla klasser jag har arbetat i har jag infört ett begrepp: RÖSTNINGSLÄGE. Detta innebär att eleverna lägger ner huvudet på bänken så att de inte kan se varandra. Jag berättar sedan vilka alternativ det finns att rösta på och sedan får de rösta. Jag räknar rösterna och skriver upp dem på tavlan. Beroende på hur många alternativ det finns så kan de få rösta en gång eller flera gånger. När hela omröstningen är genomförd så får de sätta sig upp igen och så pratar vi om resultatet. Jag gör detta för att eleverna ska tänka på vad de själva vill rösta på och inte vad bästa kompisen vill. Det fungerar väldigt bra i samtliga klasser, från årskurs 1 till årskurs 6.

När vi hade bestämt vilka fem egenskaper den skulle ha så fick var och en rita och beskriva sin egen robot på ett papper. Några av eleverna behöver lite hjälp med att skriva så då skriver jag på en lapp och sedan skriver de av den. Men de flesta eleverna skriver sina egna texter. Dessa otroligt fantastiskt kreativa ritningar satte min kollega Inger upp på väggen.

Eleverna har väntat hela veckan på den här dagen. För i dag skulle vi bygga vår robot. Först så fick eleverna varsin lapp där de skulle skriva upp 1 och 2. Sedan berättade jag att de skulle få rösta på vilken modell vi skulle bygga och vilket namn roboten skulle ha. Under tystnad fick de gå och titta på varandras teckningar och så skrev de ner vilken modell och sedan vilket namn de röstade på. Jag sammanställde sedan rösterna och berättade vilken modell och vilket namn som hade fått flest röster. I och med detta så kom vi in att prata om att det är val till helgen och att de flesta vuxna ska gå och rösta.

Vi delade upp de olika delarna av roboten som skulle byggas på våra fyra olika grupper som vi har i klassrummet. De satte igång direkt och samtalen och diskussionerna kring hur de skulle göra gick högt och lågt. Det riktigt sprudlade i klassrummet av kreativitet och samarbete. Resultatet av detta ser ni i bilden ovan; Ironman.

När vi byggt färdigt så förde jag och mina elever ett samtal om vad vi gjort. En elev frågade mig varför vi inte arbetat något idag. Den frågan lyfte jag upp och så diskuterade vi vad vi gjort idag. Jag bad dem att fundera ut vilka ämnen vi haft kring det här temat och vi kom fram till att vi haft: svenska, matematik, bild, teknik och samhällskunskap. De insåg att vi faktiskt har arbetat idag men inte med matteboken eller arbetsboken i svenska. Det har varit en kreativ dag med mycket lärande. Hårt arbete med många skratt och mycket glädje!

Jag är stolt över att vara lärare!