280 knyck från start eller är det här matte?

Den här dagen började i 280 knyck. Det var efterverkningar av vad som hände innan jag skulle gå hem. Jag hade precis skrivit färdigt mitt blogginlägg om gårdagen och hade stängt av datorn. Då kommer en kollega och är skärrad över en sak som inträffat på fritids. Snabbt fick jag ställa om och började lyssna och dokumentera. Jag ge mig iväg till det av våra tre hus där rektorsexpeditionen ligger. En snabb överläggning om vad som behövde göras och sedan tillbaka till mitt hus för att återkoppla till personalen. Ytterligare dokumentation gjordes och jag mejlade vår kurator om ett möte idag.

När jag kom hem drygt två timmar senare än normalt så kollade jag min jobbmejl och fann ett mejl från en förälder om en sak som hänt på fritids på eftermiddagen. Ett snabbt svar och sedan försöka koppla bort jobbet.

Kom till jobbet i god tid för att förbereda lektionerna. Mötte då en förälder och elev som ville prata med mig. Så upp till klassrummet och prata. Eleven hade varit inblandad i det som hänt på fritids igår så vi pratade om det. Skönt med föräldrar som pratar och resonerar med sina barn om saker som händer. Känner mig oerhört trygg med att föräldrarna i klassen gör detta. Bra med tydliga vuxna.

Förberedelser tiden försvann i ett nafs och det blev dags att ta emot klassen. De fick börja med tyst läsning och då hann jag förbereda genomgången som jag skulle ha. Samling och genomgång av dagen fungerade bra. Vi upptäckte att kungen fyllde år idag och då kom vi att prata om romerska siffror och sen var det dags för rast….

Efter rasten hade jag en genomgång kring volym med mina ettor. Jag visade och pratade och jag hoppas att jag fick med mig alla. Den bästa kommentaren idag fick jag från en elev Är det här matte?”. Jag svarade ”Det här är matte så att det skriker om det!”. Det är intressant att se vad eleverna anser är matematik, svenska eller vilket ämne det än gäller. De flesta eleverna tycker att matematik det är att räkna i matteboken. När jag arbetar med mina elever så försöker jag få dem att förstå att varje lektion är en lärandesituation. Är det matematik så är allt vi arbetar med matematik. Är det pedagogiska program vid datorn så är det lektion. Förra veckan fick en av mina elever som har en språkstörning arbeta med en lärplatta. Vi håller och prövar ut vad eleven behöver så jag har fått låna en lärplatta från Skoldatateket. Några av de andra eleverna reagerade på att eleven fick spela på lärplattan. Jag säger att vi spelar inte utan vi arbetar med lärplattan. De tycker ju själva att de spelar men jag vill flytta fokus till att det sker ett lärande och att det är ett arbete vi gör. Sedan kan vi vid vissa tillfällen spela på lärplattorna.

Sen kom vi till lunchtid…då skulle jag först se till att en elev kom till skolsyster för att få foten kollad. Sedan hinna med att äta lunch för att jag sedan skulle till kuratorn och samtala om gårdagens händelse. Min kollega tog eleverna till idrotten och jag gick för att möta kuratorn. Kuratorn satt i ett annat möte så jag fick vänta. När jag och eleverna väl var tillbaka till vårt skolhus så fick de vara ute och leka. Lärandet sker hela tiden och framför allt i leken så sker det sociala lärandet. Där och då så bestämde jag mig att vi skulle se på en film när vi kom in och så fick det bli. Både jag och eleverna behövde varva ner och få en lugn eftermiddag. Innan jag gick hem för dagen så hann jag med att prata med kollegor om läromedelsinventeringen och med chefen om gårdagen. Nu känns det skönt att få kunna koppla av och invänta ledigheten.