Vardagen är nästan åter

Vardagen är nästan åter i klassrummet. Det tar lite tid för en del elever att förstå att nu är det skola igen med allt vad det innebär. Med ett envist förhållningssätt så börjar eleverna komma tillbaka till den vanliga skolvardagen. Dagens planering var att eleverna först skulle få sitta två och två med en bild som de skulle prata och skriva om. Vem är det? Vad händer? Varför händer det? Vilka är det? Var är de? Jag delade in dem i par och gav dem olika bilder som jag hittat i en pärm i mitt klassrum. Det roliga var att det var inte några nya bilder utan de måste vara från 80-talet. När de fått sina bilder så började de prata och diskutera med varandra. Det var riktigt roligt att få lyssna på hur de diskuterade. Jag gick runt och såg hur kreativiteten sprudlade bland eleverna. Ibland ställde jag frågor kring bilderna för att hjälpa dem att komma igång med skrivandet. Bild 

Det blev intressanta diskussioner om vissa bilder bland annat denna bild. Vi kom in på är det killar eller tjejer på bilden och hur kan vi veta det? Det är intressant att lyssna till hur eleverna tänker. Min tanke var att de skulle skriva minst fem meningar tillsammans om bilden för att sedan på eftermiddagen får skriva rent dem på en dator…

I en lärares arbete så ingår det naturligtvis minst ett par 20 minuters pass som rastvakt eller vad vi nu ska kalla oss när vi är ute bland barnen på rasterna. Den här dagens förmiddagsrast är en av två raster som jag är ute tillsammans med en kollega. Det är alltid kul att få vara ute bland barnen och prata med dem. Nackdelen är att jag allt som oftast inte hinner ut i tid då jag ska avsluta lektionen och se till att mina elever kommer ut på rast och sedan så hinner jag själv inte in i tid till min lektion eftersom jag har varit ute… En rävsax som inte alltid är lätt att komma ur trots goda försök. 

Under denna vecka är det en kampanj för att hålla Sverige rent och idag var det Sundbybergs elevers tur att gå ut och städa närområdet. Alla elever fick varsin plasthandske och så satte de igång att plocka skräp ute på ängen vid skolan. Jösses vad cigarettfimpar de hittade… Städandet pågick i ca en timme och avslutades med korv och bröd ute på skolgården. Direkt efter detta fick min klass hämta sina ryggsäckar och så ställa upp för promenad till idrottshallen. Under tiden som mina elever hade idrott passade jag på att ta min egen lunchrast i R-husets personalrum. Det var lugnt och skönt och jag twittrade lite med ett par skolpolitiker i Örebro. 

När lunchrasten var slut var det dags att möta upp eleverna i omklädningsrummet. Där gäller det att vara lite av en bläckfisk och hinna vara med i omklädningsrummet och även där eleverna ställer upp sig när de är klara. Plötsligt springer det in ett gäng elever ur en av femmorna på skolan. En av mina elever reagerar kraftigt på detta och jag får ta hand om eleven och prata med honom. När jag väl fått honom in i duschen så fick jag ta ett samtal med de elever som sprungit in i omklädningsrummet. Det är då skönt att jag hade dessa elever under förra läsåret så jag har en bra relation till dem. Det är lättare att ta en konflikt med eleverna när du har en relation till dem. I korridoren hinner jag även småprata lite med en annan kollega kring just dessa elever. När vi väl kom tillbaka till skolgården så bad jag vikarien för min kollega att ta hand om eleverna ute då jag skulle förbereda för eftermiddagens lektion…

Hämtade datorvagnen och började starta upp datorerna…sen insåg jag att jag troligen inte skulle kunna använda datorerna på den lektionen som jag hade tänkt mig… Ingen dator var uppladdad… Jag blev något förbannad för att prata ren svenska och det kom ett och annat ord som inte är direkt barnvänliga. Tur att mina elever var utomhus då. Då var det bara att packa in datorerna och sätta i laddarna så att jag kanske kan använda dem i morgon. I dessa lägen är det tur att jag har arbetat några år inom skolan och då lätt kan svänga om planeringen. Det fick bli musik och öva lite på The Grönkullasong. Jag hade fått lite hjälp med några nya textrader som eleverna behövde träna på. Vi sjöng en stund och innan fritids började så hade vi en regelgenomgång kring skolans regler. Vi kom in att prata om klotter och vad som kan hända om man klottrar. Vi hamnade till slut i en diskussion om skadestånd och föräldrars ansvar för sina barn. Spännande!

Jag lämnade över klassen till de två som skulle ta hand om barnen på fritids. En av mina elever ville prata lite med mig om saker som hade hänt så vi satte oss och pratade lite. Eleven hade bekymmer med att en kompis hade sagt på rasten att en annan kompis var arg på honom. Ibland är det ju lätt att komma med enkla lösningar genom att säga ”Gör så här!” men det är inget som man lär sig något av utan här gäller det att ställa frågor som gör att eleven själv får reflektera och fundera över hur man skulle kunna göra. Det slutade med att eleven ville prata själv med den som ”skulle varit arg” på eleven. Jag får höra i morgon hur det gick.

Jag hann sitta en liten stund i personalrummet för att ta en kopp kaffe och småprata lite med ett par kollegor. Vi diskuterade lite kring den nya ledningsorganisationen som kommer att gälla på skolan från hösten och om jag själv hade tänkt söka tjänsten som biträdande rektor på 50%. Jag kommer inte att söka tjänsten då jag själv känner att jag inte kommer kunna ge 100% på båda tjänsterna. Efter kaffet blev det ännu en promenad till matsalen och en inspirationsföreläsning från Ungföretagsamhet. Riktigt roligt och inspirerande! Börjar fundera lite på hur jag kan arbeta med entreprenörskap i skolan med mina elever. Spännande tankar och idéer!